محمد فروغی: دکان راه انداختم

به گزارش وبلاگ ماشین، تهران (پانا) - نشست خبری هفتمین جشنواره عکس نورنگار دوشنبه 10 آبان ماه با حضور افشین بختیار، داریوش محمدخانی و محمد فروغی اعضای شورای سیاستگذاری، مسعود افشانی دبیر جشنواره، فاطمه بهبودی داور جشنواره برگزار گردید.

محمد فروغی: دکان راه انداختم

محمد فروغی عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره نورنگار در ابتدای نشست خبری تشریح هفتمین جشنواره عکس نورنگار، گفت: 7 سال است جشنواره عکس نورنگار بنیان نهاده شده است و افتخار می کنم تمام همت و کوشش مان را برای ایران گذاشتیم. افتخار می کنم بحث ایران من را به عنوان مرکز اصلی نگاه استراتژیک مان معین کردیم و در این راستا به خوبی های ایران می پردازیم. خوشحالم با وجود مسائل 7 ساله، توانستیم این کار را ادامه دهیم و امیدواریم باز به همت همگان، این فرایند ادامه پیدا کند. این دوره با وجود شرایط مالی، جایزه 84 میلیونی داریم و در انتخاب داوران، به سوی جوان گرایی رفتیم.

وی در ادامه به انتقاد از شرایط حاکم بر عکاسی در فضای هنری ایران پرداخت و بیان نمود: جالب است بدانید انجمن های عکاسی داخل ایران اخبار جشنواره نورنگار را پوشش نمی دهند و به اعضای خود اطلاع رسانی نمی نمایند! می گویند من دکان راه انداختم و جشنواره نیستم! وقتی نمی توانیم همدیگر را ببینیم، چنین شرایطی نیز حاکم می گردد. در واقع من شرکت خصوصی دارم که دغدغه فرهنگی دارد و بیش از اینکه برایم از نظر معنوی آورده داشته باشد، برایم ضرر شده است.

فروغی اضافه کرد: دوست دارم در نگاه بصری جامعه تاثیرگذار باشم و اندک تاثیری که داشته، به کسب و کارمان برکت داده است.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عکس نورنگار گفت: در ادامه فعالیت های فرهنگی که داشتیم، برنامه برای هنرهای تجسمی داریم و بحث آموزش را راه اندازی نموده ایم و در حال حاضر به صورت رایگان کلاس های لایو و حضوری را همزمان برگزار کردیم. برگزاری کلاس در دوران کرونا یاری کرد تا استریم را راه اندازی کنیم و ساختارهای استریم لایو را در حوزه عکاسی صنعتی و نورپردازی راه انداختیم.

مسعود افشانی دبیر هفتمین جشنواره عکس نورنگار نیز در ادامه گفت: هفتمین جشنواره عکس نورنگار سال جاری در شرایط کرونا برگزار می گردد، البته سال 99 به علت اوج بیماری کرونا، جشنواره را برگزار نکردیم چون نمی خواستیم عکاسان را در شرایط سختی قرار دهیم و ترجیح دادیم یک سال برگزار نگردد. سال جاری در هفتمین دوره جشنواره، با قدرت بیشتر کار را شروع و سعی کردیم موضوعاتی روز در نظر گرفته گردد و خدمات کادر درمان برای سوژه عکاسی در نظر گرفته گردد تا نوعی ادای دین به کادر درمان باشد.

وی بیان نمود: بخش جنبی، عکاسی خلاقانه است که در کمتر جشنواره ای به آن پرداخته شده است؛ در واقع، عکاسی رئال و پرتره نیست بلکه ترکیبی از خلاقیت در عکاسی است که بعضا به آن پرداخته نشده است. در این زمینه با اختصاص جوایزی درخورد، خواستیم یاریی برای عکاسان باشد تا برای برطرف نیازهایشان یاریی باشد.

افشانی با اشاره به تغییر رویه و نگاه در هیات داوران، شرح داد: مجید سعیدی، ساتیار امامی و فاطمه بهبودی داوران جوان و صاحب سبکی هستند که در هفتمین جشنواره نورنگار داوری متفاوتی را انجام خواهند داد. خوشبختانه استقبال خوبی از جشنواره تا به امروز شده است و ما نیز قصد داریم و دوست داریم یک حرکت فرهنگی باشد نه یک جشنواره عکاسی صرف. آرشیوی که ما در اختیار داریم به پروژه ها و فعالیت های پژوهشی به کار می آید. امیدواریم سال جاری با موضوعات انتخاب شده آرشیو غنی تر گردد و آن را یک حرکت فرهنگی ریشه دار در نظر بگیرند.

وی بعلاوه از راه اندازی آژانس عکس نورنگار در اینده نزدیک اطلاع داد و اضافه کرد: دل مان پردرد است از دوستانی که از دست دادیم، به ویژه دکتر عالمی که همواره همراه ما بودند و حکم پدر معنوی ما را داشتند.

افشین بختیار عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز در سخنانی گفت: من از پیدایش نورنگار در کنارش بودم. من گلایه از دولت ها دارم که وقتی به هر کدام از سازمان های دولتی، برای انجام کار فرهنگی هنری به ویژه عکاسی به آنها مراجعه کردم، من را نادیده گرفتند. من با بیشتر شرکت های بزرگ خودروسازی، سدسازی، نفتی و... کار عکاسی صنعتی انجام داده ام اما هر وقت پیشنهاد دادم معمولاً بیشتر آن ها کاری برای هنر ایران نکردند اما موسسه نورنگار و آقای فروغی اینطور نیستند و با وجود کارشکنی های بسیار، اما پشت جشنواره ایستاده اند.

داریوش محمدخانی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نورنگار نیز در ادامه گفت: با فراگیری کرونا، تصمیم گرفتیم به جای نقمت، نعمت آن را یادآور شویم، مثلا نعمت زندگی و امیدهای کوچک را عکاسی کنیم و یادآور شویم. به ویژه اینکه جشنواره عکس نورنگار قصد نمایش عکس ندارد و در جهت فرهنگسازی و آن هم فرهنگسازی مثبت و نه سیاه نمایی.

از آنجایی که تکنیک هایی مانند HDR و پانوراما که به دوربین ها اضافه شده است، ما نیز آنها مدنظر قرار دادیم و بخش عکاسی خلاقانه را به عنوان بخش جنبی در نظر گرفتیم که در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس (حدبیشتر 8 قطعه) امکان شرکت در آن وجود دارد.

فاطمه بهبودی که یکی از داوران جشنواره عکس نورنگار است، در جلسه حاضر بود و به نمایندگی از دیگر داوران در سخنانی گفت: عکاسان خوبی در ایران داریم اما هنوز نتوانسته ایم در سطح بین الملل خودمان را به ویژه در عکاسی مستند بالا بکشیم. در ایران نیز با جشنواره های عکس به صورت سطحی برخورد می گردد اما در حالی که تحریم ها بر کشور ما اثرگذار است، عکس می تواند اثرات آن را بر زندگی مردم به جهانیان نشان دهد و دیدگاه ها را تعییر دهد و قلب ها را به هم نزدیک کند. بنابراین هر جریان عکاسی باید مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند ارتباطات ایجاد کند.

وی در خصوص داوری جشنواره نورنگار شرح داد: در داوری عکس ها، نام عکاسان تعیین نیست و ما نیز سعی می کنیم استقلال مان را حفظ کنیم. به شخصه دنبال عکس هایی هستم که خلاقیت و نگاه متفاوتی داشته باشد.

مسعود افشانی دبیر جشنواره در خاتمه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره بخش جنبی که عکاسی خلاقه است و اینکه ایا در این بخش به آثار بینارشته ای نیز توجه می گردد، گفت: تعریف عکس خلاقه تعیین نیست؛ عکاسی خلاقانه بیشتر یک حس است تا یک چارچوب. آنچه که در عکاسی خلاقانه مطرح است، آن نگاه فراواقع گرایانه و متفاوت به یک سوژه است. به همین علت ما دست عکاسان باز گذاشته ایم. بعلاوه در سایت بخشی به عنوان هدایت قرار داده ایم که بسیار به عکاس ها برای فراوری چنین آثاری یاری خواهد نمود. عکس های خلاقانه بی نظیری برای ما ارسال شده است و می دانم کار داوران خیلی سخت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "محمد فروغی: دکان راه انداختم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمد فروغی: دکان راه انداختم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید