لزوم حرکت به سمت رگولاتوری پویا برای تحقق تحول دیجیتال

به گزارش وبلاگ ماشین، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نمود: رگولاتور بخش ICT باید با در نظر دریافت تحول دیجیتال در برنامه ریزی ها و سیاست های جدید خود، به سمت رگولاتوری پویا حرکت کند.

لزوم حرکت به سمت رگولاتوری پویا برای تحقق تحول دیجیتال

حسین فلاح جوشقانی در تشریح رگولاتوری پویا گفت: امروزه تحول دیجیتال، رشد سریع فناوری و گسترش سیستم های مخابراتی، علاوه بر ایجاد احتیاجهای جدید در رگولاتوری بخش ICT، همکاری میان رگولاتوری سایر حوزه ها را ضروری ساخته و نسل جدیدی را در مقررات گذاری به وجود آورده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ویژگی های نسل جدید مقررات گذاری بیان نمود: نسل پنجم رگولاتوری که در آن مقررات گذاری مبتنی بر همکاری است و به عنوان مقررات گذاری مشارکتی نیز شناخته می گردد، دارای نگاهی جامع بوده و علاوه بر توجه به احتیاجهای مصرف کنندگان و بخش خصوصی، به ایجاد ارتباط میان بخش های مختلف نیز می پردازد.

رئیس رگولاتوری اظهار کرد: به دلیل اهمیت نسل پنجم رگولاتوری در پیشرفت حوزه ICT، اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU) نیز در سال های اخیر به همکاری میان رگولاتور بخش ICT با رگولاتورهای بخش های مختلف مالی، انرژی و همچنین سازمان های نظارت بر رقابت، حفاظت از حقوق مصرف کننده تاکید دارد.

جوشقانی درباره ضرورت این همکاری گفت: در بعضی حوزه ها میزان دخالت رگولاتور بخش ICT با مشارکت آن در سرویس دهی بخش های مختلف مالی، انرژی مطابقت ندارد و اکوسیستم دیجیتال از مزایای همکاری در تنظیم مقررات بهره مند نشده است، از همین رو نسل پنجم رگولاتوری می تواند ابزاری برای شکل دهی به چارچوب رگولاتوری در اقتصاد دیجیتال باشد. بنابراین ITU برای ارزیابی نسل پنجم رگولاتوری سه معیار همکاری، اصول سیاست گذاری و ابزارهای مقرراتی را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه همکاری عنصر اصلی و مهم در این نوع مقررات گذاری است، بیان نمود: برای آنالیز عملکرد رگولاتور بخش ICT، وسعت و عمق همکاری های سازمانی رگولاتوری با بخش های مختلف، مورد سنجش قرار می گیرد. اصول سیاستگذاری جدید نیز توانسته است رگولاتوری مبتنی بر همکاری را پایه ریزی و با توجه به گستردگی حوزه مالی و سیاستگذاری، رویکرد جدیدی را برای تنظیم مقررات تعریف کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: احتیاجمندی های مصرف کنندگان جدید، مدل های کسب وکار و پویایی بازار این الزام را ایجاد نموده است که رگولاتوری در اقتصاد دیجیتال از ابزارهای رگولاتوری مدرن استفاده کند. از سوی دیگر به دلیل رشد سریع فناوری ها و پیچیده تر شدن فضای اقتصاد دیجیتال شیوه های رگولاتوری نیز تغییر نموده است.

جوشقانی با اشاره به رشد پیوسته فناوری ها، مقررات گذاری انعطاف پذیر و چابک را برای اکوسیستم دیجیتال با اهمیت دانست و گفت: با این روش، رگولاتوری می تواند تغییرات جدید را دنبال نموده و از ابزارهای قانون گذاری و نظارتی جدید برای ایجاد محیطی امن در اقتصاد دیجیتال و مقررات گذاری مدرن بهره مند گردد.

وی با اشاره به تجربه پیروز کشور ژاپن که از رگولاتوری نسل سوم مستقیما به رگولاتوری نسل پنجم ارتقا یافته و روش رگولاتوری خود را بر مبنای معیارهای مقررات گذاری مشارکتی قرار داده است، عنوان نمود: به دلیل تجربه پیروز ژاپن، ITU به منظور حرکت در راستا توسعه برای رگولاتورهای نسل دوم و سوم، رویکرد مبتنی بر همکاری را به کشورها توصیه نموده است.

تعریف نسل های رگولاتوری در مرکز ملی فضای مجازی

به گزارش ایسنا، در تعریف نسل های رگولاتوری در مرکز فضای مجازی، در نسل اول رگولاتوری، انحصار نسبی حاکمیت بر تصدی گری و تمرکز رگولاتوری بر فناوری ها وجود دارد؛ رگولاتوری نسل اول بر مبنای تنظیم نوع فناوری ها و زیرساخت ها انجام می شده است. برای مثال چالش بین نهادهای متولی پخش، رسانه های دیجیتال و شبکه های ارتباطی (تلفن و موبایل) در کشور می تواند مبین استفاده از این نوع رگولیشن باشد. بدیهی است که این روش رگولاتوری عمدتا فناوری محور دیگر به هیچ عنوان جوابگوی احتیاجهای امروزی کشور نیست.

در نسل دوم تمرکز بر شکست انحصارهای حاکمیتی به سمت تصدی گری غیردولتی و ترجیحا خصوصی است و سایر ویژگی های نسل اول عموما در آن حفظ می گردد. رویکرد رگولاتوری کشور از دهه 80 به صورت ضمنی موکد گرایش به این نسل از رگولاتوری در کشور را نشان می دهد.

در نسل سوم تمرکز بر اصلاح ساختارهای تصدی گری به سمت خصوصی سازی واقعی و بهبود ساختار و رقابت و توسعه خدمات پایه و USO (خدمات عمومی اجباری) است. در این نسل گرایش به اصلاح ساختارهای تصدی گری بخش به جهت توسعه و بهبود آن غلبه داشته و امتداد طبیعی رگولاتوری نسل دوم است.

رگولاتوری نسل چهارم، علاوه بر حفظ ویژگی های نسل های قبلی در حوزه خصوصی سازی و اصلاح بخش، باید قابلیت تطبیق و راهنمایی بخشی را داشته باشد که نه تنها به صورت تصاعدی در حال رشد است، بلکه به وسیله مداومت در نوآوری، تغییرات بنیادین در کسب وکارها و خدمات ایجاد می نماید. در این نسل از رگولاتوری بر طبیعت دینامیک و پویای بخش و خدمات جدید که دائما بر مبنای فرآیندهای نوآوری به روز می شوند تاکید ویژه وجود داشته و توسعه متوازن و راهنمایی شده آن از اهداف اصلی است.

شرایط رگولاتوری در ایران تلفیقی از نسل های دوم و سوم است و حرکت به سمت استقرار نسل چهارم با ویژگی های مورد احتیاج کشورمان از ضرورت های اجتناب ناپذیر است. جامعیت و انسجام رگولاتوری نیز به عنوان یک ویژگی مهم باید در ارائه چارچوب تنظیمی مناسب برای کشور مورد توجه قرار گیرد. با توجه به تغییر ماهیت پدیدهها و خدمات و کسب وکارهایی که در عصر جدید فضای مجازی با آن روبرو هستیم، همانطور که درOTTها، شبکه های اجتماعی و بسیاری از خدمات جدید فضای مجازی مشهود است، طبیعتا روش های مرسوم رگولاتوری نیز باید بازنگری و بازطراحی شوند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "لزوم حرکت به سمت رگولاتوری پویا برای تحقق تحول دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم حرکت به سمت رگولاتوری پویا برای تحقق تحول دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید