لبنان: بحث آوارگان ربطی به راه چاره سیاسی ندارد

به گزارش وبلاگ ماشین، وزیر خارجه لبنان از دیگر مهمانان مجازی کنفرانس بین المللی آوارگان سوریه درخواست کرد، کوشش بیشتر برای بازگشت ایمن آوارگان به سوریه انجام گردد و این مساله به راه چاره نهایی سیاسی ربط داده نگردد.

لبنان: بحث آوارگان ربطی به راه چاره سیاسی ندارد

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، شربل وهبه، وزیر خارجه لبنان از جامعه جهانی خواست، طرح لبنان را در خصوص بازگرداندن آوارگان سوریه به کشورشان بپذیرد.

وهبه گفت، از زمان شروع جنگ در سوریه لبنان درگیر یک فاجعه انسانی است و قربانی حساب های منطقه ای و بین المللی شده است. حدود یک میلیون و نیم آواره بحران مالی لبنان را تشدید نموده است.

وی ادامه داد، باید اذعان کرد که عامل اصلی بحران آوارگان سوریه نبود اراده بین المللی در مختومه کردن این پرونده است.

رمزی المشرفیه، وزیر امور اجتماعی دولت موقت لبنان هم در این کنفرانس گفت، در راستای تاکید بر اهمیت هماهنگی با سوریه، دولت لبنان یک طرح ملی برای بازگشت ایمن و با عزت آوارگان به عنوان یک راه چاره پایدار تصویب کرد که مطابق با استانداردهای بین المللی است.

وی ادامه داد، تجارب بین المللی در خصوص راه چاره های سیاسی برای بازگشت آوارگان دلگرم نماینده نیست و بازگشت اتوماتیک ادامه دارد و با همکاری و هماهنگی میان دبیرخانه لبنان و سوریه سیر بازگشت ها در حال اجرا است.

المشرفیه با بیان اینکه تعداد آوارگان سوریه بیش از یک سوم جمعیت مردم لبنان است، گفت، هزینه های مستقیم و غیرمستقیم آوارگان حدود 40 میلیارد دلار است و نیازها فراتر از حمایتی است که لبنان از جامعه جهانی دریافت نموده است.

وزیر امور اجتماعی لبنان نیز در حاشیه این کنفرانس نشستی با همتای سوری خود برای آنالیز آخرین تحولات پرونده آوارگان ترتیب داد.

چین

همچنین سفیر چین در سوریه که به نمایندگی از کشورش در این کنفرانس شرکت نموده، گفت، مساله آوارگان سوریه باری سنگین بر دوش کشورهای همسایه است و باید همزمان اقدامات سیاسی، مالی و امنیتی برای حل این مشکل در نظر گرفته گردد.

وی تاکید نمود، راه چاره سیاسی باید حاکمیت سوریه را حفظ کند و توسط سوری ها راهنمایی گردد. مساله بازگشت آوارگان سوریه برای این کشور حائز اهمیت است و جامعه بین الملل باید هم در بازگشت آوارگان و هم در بازسازی سوریه به این کشور یاری کند.

سفیر چین گفت، تداوم تحریم ها علیه سوریه غیر قانونی است و همه باید از دولت سوریه حمایت نمایند. ریشه کن کردن تروریسم و بهبود زیر ساخت مالی سوریه شرطی مهم برای تحقق بازگشت آوارگان است.

روسیه

همچنین میخائیل میزنتسیف، رئیس مرکز هماهنگی امور بازگشت آوارگان روسی - سوری در این کنفرانس اعلام نمود، روسیه بیش از یک میلیارد دلار برای بازسازی شبکه های برقی، صنعت و دیگر اهداف انسانی در سوریه اختصاص داده است.

وی گفت، وزارتخانه های روسیه پروژه های مختلفی را در حوزه های آموزش و پزشکی، سرمایه گذاری منابع طبیعی، ساخت مسکن، تجارت، اقتصاد و همکاری های علمی-فنی کلید زده است.

این مقام مسؤول همچنین تأکید کرد که نمایندگان روسیه و سوریه در حاشیه این کنفرانس هشت تفاهم نامه همکاری در زمینه انرژی، اتحادیه گمرک و فعالیت های آموزشی امضا خواهند کرد.

این مقام روس اضافه کرد: حضور غیرقانونی یگان های نظامی از کشورهای مختلف در سوریه با حل مشکل آوارگان مغایرت دارد.

عراق

یاسین الشریف، کاردار موقت سفارت عراق در دمشق هم گفت، هیئت عراقی در این کنفرانس تحقیقی درباره احیای زیرساخت های نابود شده سوریه و بازگشت آوارگان اراده می دهد.

شریف تاکید نمود: عراق همواره موافق بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری در جهت خدمت به منافع ملت سوریه و راه چاره سیاسی این کشور است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "لبنان: بحث آوارگان ربطی به راه چاره سیاسی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان: بحث آوارگان ربطی به راه چاره سیاسی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید