زمانی برای ایمن سازی 300 گود رها شده شهر

به گزارش وبلاگ ماشین، شهر: شهرداری تهران برای ایمن سازی گودهای رها شده با تک تک مالکان مکاتبه کرده و قرار است در یک برنامه ریزی دقیق تا سرانجام سال این گودها تعیین تکلیف شود.

زمانی برای ایمن سازی 300 گود رها شده شهر

به گزارش خبرنگار شهر، مدیران شهری می گویند بین 300 تا 400 گود رها شده در شهر تهران وجود دارد که از این تعداد 100 گود، در دسته گودهای پرخطر جای دارند، گودهایی که عمر بعضی شان به نزدیک به 30 سال می رسد. کسانی که در کار ساخت و ساز هستند می گویند گودبرداری یکی از خطرناکترین مراحل در این کار است که با اهداف مختلفی مانند تخریب یک سازه فرسوده، حفاظت از فونداسیون ها در برابر یخبندان، ساخت کانال ها، مخازن زیر زمینی و پارکینگ انجام می شود.

در اجرای گودبرداری افراد بسیاری مسئولیت دارند که در این میان کارفرما موظف است تا تعیینات املاک مجاور را از شهرداری دریافت کرده و در اختیار طراح بگذارد. طراح پس از در اختیار داشتن تعیینات املاک مجاور باید یک ارزیابی اولیه از خطر گودبرداری انجام داده و چک لیستی از این خطرات را تکمیل کند تا به دنبال آن اثرات ایجاد گودبرداری بر ساختمان مجاور را ارزیابی کند و نقشه های اجرائی را در اختیار سازنده قرار دهد.

حالا تصور کنید ساخت یک سازه یا ساختمان در مرحله گودبرداری متوقف و سال ها در همان شرایط رها شود. از سقوط عابران پیاده به داخل گود تا ریزش خانه و ساختمان های مجاور فقط بخش کوچکی از آنچه که یک گود رها شده می تواند خطرناک باشد، است.

پر کردن؛ ساده ترین راه رفع خطر از گودها

اما شهرداری تهران گفته که تا خاتمه سال هیچ گود پر خطری در تهران وجود نخواهد داشت و همگی تعیین تکلیف می شوند. آنطور که عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران پیشتر در یک نشست خبری گفته بود قرار است به مالکان گودها اخطار داده شود که یا سریعتر ساخت و ساز را آغاز کرده و گود را ایمن کنند یا اینکه شهرداری خود وارد عمل شود و گود را با خاک پر کند.

طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها، زمانی که امکان پرداخت هزینه ایمن سازی گود از سوی مالک وجود نداشته باشد، شهرداری برای حفظ ایمنی شهروندان باید هزینه را پرداخت کند و بعد از آن با توجه به نرخ تورم با 15 درصد بالاسری، هزینه را از مالک دریافت کند.

مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در گفتگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه ساده ترین، سریعرترین و کم هزینه ترین روش رفع خطر گودها پر کردن است؛ گرچه برای مالکان مطلوب نیست اما به دلیل امنیت شهر و شهروندان، شهرداری مجبور به اجرای آن است، می گوید: شناسایی ها در مناطق 1، 6، 4 و 12 اجرا شده و پس از دریافت مجوزهای حقوقی و قضایی ظرف یک هفته تا 10 روز در دستور کار پر کردن قرار گرفتند.

ورود دادستانی کل کشور به گودهای پرخطر

پیش از این اما در سال 1398، امیرحسین شمس، مدیرکل حقوقی شهرداری تهران از ورود دادستانی کل کشور به مساله گودهای پرخطر خبر داده بود. او گفته بود گودهای پرخطر در تهران یکی از بحث های اصلی و اساسی در حقوق عامه است به همین دلیل چندین بار نه فقط از دادستانی کل کشور بلکه از طریق دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 37 هم موضوع گودها پیگیری شده و هم اکنون هم در حال بررسی است و امیدواریم در آینده نزدیک معضلات آن ها حل شده و کاملا رفع خطر شوند.

به گفته شمس شهرداری به دنبال تعیین تکلیف قرارداد در مساله گود جنب برج میلاد است.

بعد از افتتاح فاز اول برج میلاد در سال 1387 قرار شد برج دو قلو در کنار آن ساخته شود اما این موضوع به دلیل نبود ظرفیت در این مجموعه منتفی شد. سپس مسولان تصمیم گرفتند در کنار برج میلاد مجموعه تجارت جهانی و هتل ساخته شود، گود برداری انجام ، اما کار به دلیل مسائل بین نهادها متوقف شد و سال ها این گود پر خطر بلاتکلیف ماند.

پیش از این عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفته بود توافقات با شریک که بنیاد تعاون ناجا به عنوان سازنده، اجرا شده و مراحل تحویل در حال انجام است. با این حال بنیاد تعاون تعهد کرده که گود برج میلاد از نظر ایمنی مسئله ای ندارد. اما شهرداری تهران به محض تحویل برنامه جدیدی برای گود دارد، پیش از این قرار بود سه هزار و 500 متر بنای تجاری (تجارت جهانی) ساخته شود که هم از منظر شهرسازی مناسب نبود و هم با شرایط امروز اقتصاد کشور تطابق نداشت. قرار است بناهایی با رویکرد اقتصاد مبتنی با فرهنگ مثلا برای ایجاد کاخ جشنواره، محل برگزاری حراج تهران و حتی توریسم درمانی ساخته شود.

پیش از اجرای همه این برنامه ها و طرح ها اما؛ سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران اعلام کرده که تا پیش از فصل زمستان از گود فاز 2 برح میلاد رفع خطر می شود.

به نظر می رسد کاسه صبر شهرداری تهران لبریز شده و دیگر مدارا و مکاتبه و نامه نگاری با مالکان گودها راه به جایی نبرده و قرار است بیشتر گودهای پرخطر حداقل برای مدت زمانی کوتاه با خاک یکسان شوند. آنجا که گلپایگانی معاون شهردار تهران بیان نمود که شهرداری تهران تحمل تداوم این شرایط را ندارد با تک تک مالکان گودهای بلاتکلیف مکاتبه می شود در یک برنامه ریزی دقیق تا خاتمه سال این گودهای تعیین تکلیف می شود و همسایه های این گودهای بلاتکلیف نباید تا این اندازه استرس و نگرانی داشته باشند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

منبع: خبرگزاری آریا

به "زمانی برای ایمن سازی 300 گود رها شده شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمانی برای ایمن سازی 300 گود رها شده شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید