خودروی خودران اپل در راه است

به گزارش وبلاگ ماشین، شرکت اپل به سرعت در زمینه فناوری خودروی خودران پیش می رود و سال 2024 را برای فراوری یک خودروی سواری که فناوری باطری این شرکت در آن بکار رفته، هدف گذاری نموده است.

خودروی خودران اپل در راه است

تلاشهای سازنده آیفون در زمینه خودروسازی تحت پروژه تایتان پیش می رود و از سال 2014 که اپل برای نخستین بار طراحی خودرو را آغاز کرد، فرایند پرفراز و فرودی داشته است. در یک مقطع اپل از تلاشها برای تمرکز روی نرم افزار عقب نشینی کرد و به ارزیابی مجدد اهدافش پرداخت. دوگ فیلد، یکی از اعضای باسابقه اپل که برای شرکت خودروسازی تسلا کار نموده است، در سال 2018 به این شرکت فناوری بازگشت تا بر این پروژه نظارت کند و در سال 2019 حدود 190 نفر را از این تیم اخراج کرد.

دو منبع مطلع به رویترز اظهار کردند اپل از آن موقع پیشرفت کافی داشته تا اکنون فراوری خودرویی برای مصرف نمایندگان را هدف بگیرد. هدف اپل برای ساخت یک خودروی شخصی برای بازار انبوه برخلاف هدف رقیبانی مانند Waymo شرکت آلفابت است که روبو تاکسی را به منظور جابجایی مسافران برای سرویسهای تاکسی اینترنتی خودران ساخته است.

طراحی باطری جدیدی که می تواند هزینه های باطری را کاهش داده و مسافت پیمودنی خودرو را افزایش دهد، در استراتژی اپل برای فراوری خودروی خودران محوری است.

فراوری خودروی خودران حتی برای شرکتی مانند اپل که پول فراوانی دارد و سالانه صدها میلیون دستگاه الکترونیکی می سازد که قطعاتش در سراسر جهان فراوری می شوند اما هرگز یک خودرو نساخته است، یک چالش زنجیره تامین محسوب می گردد. برای الون ماسک، بنیانگذار تسلا 17 سال طول کشید تا انتها به سودآوری پایدار در خودروسازی دست پیدا کند.

یک منبع مطلع که برای پروژه تایتان کار نموده است، در این باره گفت: اگر در جهان یک شرکت باشد که منابع کافی برای انجام چنین کاری داشته باشد احتمالا اپل خواهد بود اما در عین حال خودرو، تلفن همراه نیست.

معلوم نیست که چه شرکتی خودروی برند اپل را مونتاژ خواهد نمود اما منابع مطلع اظهار نموده اند که انتظار دارند این شرکت به یک شریک فراورینماینده برای فراوری خودرو متکی باشد. و همچنان این احتمال وجود دارد که اپل به جای فراوری یک خودرو با برند اپل، تلاشهای خود در زمینه خودروی خودران را تنها به ساخت سیستمهای راهنمایی اتوماتیک خودرو محدود کند که در خودروهای فراوری خودروسازان بکار گرفته می گردد.

این منابع مطلع هشدار دادند که تاخیرهای ناشی از همه گیری ویروس کرونا ممکن است تاریخ آغاز فراوری خودروی اپل را به سال 2025 یا فراتر از آن به تاخیر بیاندازد.

ارزش سهام شرکت تسلا روز دوشنبه 6.5 درصد سقوط کرد و ارزش سهام اپل پس از انتشار این خبر با 1.24 درصد افزایش بسته شد.

به گفته منابع مطلع، اپل تصمیم گرفته است برای عناصر این سیستم شامل حسگرهای لیدار که به خودروهای خودران یاری می نمایند دید سه بعدی از جاده داشته باشند، از شرکتهای دیگر یاری بگیرد. این شرکت ممکن است برای اسکن فواصل مختلف، از حسگرهای لیدار متعدد استفاده کند. بعضی از حسگرها می توانند از واحدهای لیدار ساخت اپل گرفته شوند. مدلهای آیفون 12 و آی پد پرو اپل که سال جاری عرضه شدند، به حسگرهای لیدار مجهز هستند.

رویترز پیشتر گزارش نموده بود که اپل مذاکراتی با فراورینمایندگان حسگر لیدار داشته است اما فراوری حسگر خود را هم مد نظر دارد.

همچنین برای باطری خودرو اپل میخواهد از طراحی مونوسل استفاده کند که به آزادسازی فضای بیشتری در داخل بسته باطری یاری می نماید. این طراحی به معنای آن است که مواد فعال بیشتری می توانند در باطری جای بگیرند و خودرو مسافت طولانیتری را می تواند طی کند.

اپل پیشتر با شرکت مگنا اینترنشنال درباره فراوری یک خودرو وارد مذاکره شده بود اما پس از این که برنامه های اپل مبهم شد، این مذاکرات به جایی نرسید.

بر اساس گزارش رویترز، اما فراورینمایندگان قراردادی برای سود کردن معمولا خواستار حجم بالای فراوری هستند که این موضوع چالشی برای اپل محسوب می گردد که یک تازه وارد در بازار خودرو خواهد بود. از این رو بعضی از سرمایه گذاران نسبت به برنامه فراوری خودرو توسط اپل با احتیاط واکنش نشان دادند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "خودروی خودران اپل در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی خودران اپل در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید