ارگ بم، نماد صبر و صلابت

به گزارش وبلاگ ماشین، در حاشیه کویر لوت و در سرزمینی که مردمانش زندگی سختی با طبیعت پیرامون خود دارند، بنای کهن و با عظمت ارگ #بم قرار گرفته است که نماد بزرگی و افتخار این دیار محسوب می گردد.

ارگ بم، نماد صبر و صلابت

به گزارش جهانی سفر ارگ تاریخی بم به عنوان بزرگ ترین بنای خشتی جهان با معماری شگفت انگیز و با قدمتی 2 هزار و 500 ساله در حاشیه کویر لوت و نزدیکی شهر بم و در فاصله 185 کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار گرفته که جزء مشهورترین بناها و جاذبه های تاریخی و گردشگی کرمان و جهان به شمار می رود.

ارگ بم، به مساحت تقریبی 200 هزار مترمربع از گونه های معماری متعددی از جمله دیوار حصار، برج و بارو و دروازه های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله های مسکونی با خانه های اعیان نشین یا عامه نشین، بخش حاکم نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیده بانی تشکیل شده است.

شهر بم و ارگ آن از جمله قلعه های نظامی بسیار مهم و تاریخی محسوب می شوند که در میان قلعه عمارت حاکم نشین روی صخره ای طبیعی بنا شده که دارای پنج طبقه است و همگی از جنس خشت و گل؛ ستون ها و قوس های به جای مانده در قلعه بم، مغازه های نانوایی، روغن گیری و قفسه های خشتی در بازار قلعه، نشان از رونق گذشته آن دارد. سازه ارگ بم نمونه کاملی از شیوه های معماری ایران است.

شهسوار پور، فرماندار بم در گفت و گو با ایسنا با اشاره به برگزاری نوروزگاه در بم بیان نمود: با توجه به اینکه نوروزگاه در پنج شهرستان کشور برگزار شده باید این برنامه به نحو احسن اجرا گردد بعلاوه باید کوشش کنیم تا نمود بسیار خوبی در کشور داشته باشد.

وی افزود: کمبود خانه های بوم گردی در شهرستان وجود دارد و میراث فرهنگی باید در راستای راه اندازی خانه بوم گردی یاری کند تا این خلأ را در شهرستان پر کنیم.

شهسوار پور ادامه داد: صنعت گردشگری یکی از پر عایدی ترین مشاغل محسوب می گردد که باید اداره میراث فرهنگی در این راستا سرمایه گذار جذب کند.

فرماندار بم افزود: بازدید گردشگران در 29اسفند تا 2فرودین 1401 از مجموعه ارگ قدیم 787 نفر، اقامت در هتل ها و مهمانپذیر وبوم گردی ها 336 نفر و اسکان در آموزش و پرورش 527 نفر بوده است.

در ادامه با گردشگران و مهمانان نوروزی در مورد بازدید از شهرستان بم و ارگ تاریخی بم صحبتی داشتم. خانمی که تمایل نداشت خود را معرفی کند گفت: از شیراز برای اولین بار به شهرستان بم سفر نموده و از جاذبه های آن بازدید کردم؛ بم شهر نخل و نارنج است که بوی بهارش انسان را سرمست نموده و تماشا این ارگ با عظمت تاریخی انسان را به وجد می آورد. مردمش هم خونگرم و شهرش بسیار زیبا است.

آقای احمدی یکی دیگر از گردشگران گفت: خیلی دلم می خواست قبل از زلزله 82 به بم سفر کنم ولی فرصت نشد؛ تصور می کردم الان با یک شهر زلزله زده و مردمی غمزده روبرو شوم ولی برعکس امروز می بینم شهر بم زنده و سر پا با مردمی شاد و همچون نخل هایش با صبر و استقامت است؛ ارگش هم که تاریخ بم را گویا است. راهنمایان گردشگری تاریخ را به زیبای بیان می نمایند و شهر را بسیار زیبا دیدم.

منبع: دنیای سفر

به "ارگ بم، نماد صبر و صلابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارگ بم، نماد صبر و صلابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید