ارائه توضیحاتی درباره هدف برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم و آینده آن

به گزارش وبلاگ ماشین، ایسنا/ براساس اخبار واصله، ارائه توضیحاتی درباره هدف برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم و آینده آن صورت پذیرفت.

ارائه توضیحاتی درباره هدف برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم و آینده آن

عادل پیغامی (مدیر عامل منطقه آزاد قشم) در حضور وبلاگ ماشین درباره هدف از برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم و آینده آن گفت: در جزیره زیبا و جهانی قشم امتدادی تاریخی، هویتی و تمدنی دارد که میتوان بیش از 1500 سال تمدن آن را بازیابی کرد. در این هزار و چند صد سال جزیره قشم جزو محدوده کانون های ارتباطات فرهنگی منطقه غرب آسیا از سمت اسکاندیناوی تا شرق دور است. در حقیقت کانون هویت و تمدن تاریخی ایران در خلیج فارس در جزیره قشم است.

او ادامه داد: وقتی که عناصر فرهنگی و تمدنی جنوب ایران را کنار هم می گذاریم، مکتب هنری خلیج فارس تداعی می گردد که در همه عناصر، مولفه ها و عرصه های هنری این روزها می توانیم آن را ببینیم. یکی از آن عرصه ها و مهمترینش که همواره قلب و جان مردم جنوب بوده، موسیقی است و در موسیقی هم عود یکی از سازهای اثبات این عرصه و مرز و بوم در ایران و حوزه خلیج فارس است.

پیغامی ادامه داد: در نهایت استعداد افراد مسن، جوانان و نوجوانان تک تک روستاهای قشم، اساتید موسیقی جزیره، کارگاه های عودسازی عودی که با زندگی روزمره مردم قشم در جشن ها و مراسم آنها عجین است، ما را بنا داشت که بعد از سالیان باتوجه به کمبود و نقصی که حس می کردیم، جشنواره ملی عود نوازی را ترتیب دهیم . این جشنواره مجموعه ای از استعدادیابی، رقابت، آموزش و حضور اساتید به نام و صاحب سبک کشورمان است که برای جزیره جهانی و زیبای قشم، فرصتی بسیار بی نظیر برای حضور اساتید شکل گرفتن تعامل و مصاحبه بین جوانان قشم بود.

او توضیح داد: امیدواریم که این جشنواره ادامه داشته باشد، بتواند ابعاد بین المللی خودش را پیدا کند و مجموعه ها و استعدادهای دیگر را کنار هم جمع کند تا به نوعی مکتب هنری خلیج فارس در قشم را بیش از پیش رونق دهیم. این شروع است و خاتمه نیست. علاقمندیم تا ماه به ماه رویدادهای متناسب و مرتبط را ادامه دهیم و سال آینده جشنواره را قوی تر برگزار کنیم. به هر حال من خواستار ادامه جشنواره هستم و عملی سازی این رویداد را تکلیف و ماموریت خودم در سازمان منطقه آزاد قشم در بخش فرهنگی می دانم، البته که باید برای ادامه جشنواره یک همت همگانی صورت بگیرد.

پیغامی اضافه کرد: درحقیقت اصل مطالبه باید از مردم، اساتید موسیقی و هنرمندان باشد و ما فقط خادم و یاری کار این اتفاق باشیم.

او بعلاوه درباره تاثیر برگزاری جشنواره موسیقی عود در جهانگردی جزبره قشم گفت: یکی از عرصه های فعالیت، نشاط و پویایی جزیره جهانگردی است. در قشم چندین برابر نقاط بسیاری از کشور جهانگرد داریم به گونه ای که شاید در کل کشور به این لحاظ رتبه سوم یا چهارم را داشته باشد. در اینجا 16 نوع جهانگردی داریم که یکی از آنها موسیقی است. معتقد هستیم که وقتی جهانگردان در این جزیره حضور پیدا می نمایند باید از فرهنگ و هنر آن استفاده نمایند؛ برای همین موسیقی این جشنواره به نوعی برای ما یک محمل است تا بسیاری از اقدامات و جهانگردی های دیگر را با موسیقی عود روح بیشتری بخشیم .

منبع: همگردی

به "ارائه توضیحاتی درباره هدف برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم و آینده آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه توضیحاتی درباره هدف برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم و آینده آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید