کاروانسرای پاسنگان یکی از جاذبه های تاریخی استان قم به شمار می رود

به گزارش وبلاگ ماشین، سیری در ایران/ براساس آخرین اخبار واصله، کاروانسرای پاسنگان یکی از جاذبه های تاریخی استان قم به شمار می رود.

کاروانسرای پاسنگان یکی از جاذبه های تاریخی استان قم به شمار می رود

کاروانسرای پاسنگان قم در عصر صفوی به دست فردی به نام حاجی محمد باقر ساخته شده است. این کاروانسرا در راستا جاده قم - کاشان و حد فاصل 20 کیلومتری شهر قم قرار گرفته است. کاروانسرای پاسنگان هم اکنون در شعاع چند صد متری جاده ارتباطی اتوبان قدیم قم به سمت کاشان و در محدوده دشت واقع است. این کاروانسرا با شماره 357 و در سال 1321 ثبت شد و هم اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

این کاروانسرا به شکل مربع 50 در 50 متر و به صورت چهار ایوان بنا شده که چهار گوشه بنا چهار برج نیم دایره و در طرفین ورودی ساختمان ده طاقنمای تزئینی بنا ساخته است. در کاروانسرای پاسنگان اتاق چهارپاداران کوچک است. حجره هایی در داخل شترخانه ها وجود دارد که به عنوان حجره هایی برای استفاده مراجعه کنندگان در فصول سرما می باشد. همه حجره ها، چه حجره های بیرونی و چه حجره های داخلی در ارتفاع 120 سانتیمتری از کف زمین اصلی بنا شده اند. دو حجره دیگر هم در دو طرف ایوان ورودی کاروانسرا قرار گرفته است که هم از ایوان و هم از حیاط ورودی دارد. از آنها احتمالا برای سکونت نگهبانان و سرایداران کاروانسرا استفاده میشده است. در مجاورت این کاروانسرا آب انبارهایی واقع شده که در هنگام استراحت کاروانیان از آن استفاده میشد.

منبع: همگردی

به "کاروانسرای پاسنگان یکی از جاذبه های تاریخی استان قم به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای پاسنگان یکی از جاذبه های تاریخی استان قم به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید