چگونه به یک عروسک، جان ببخشیم
به گزارش وبلاگ ماشین، خبرنگاران/هرمزگان یک عروسک ساز و عروسک گردان حوزه نمایش عروسکی گفت: در عروسک گردانی، قدرت تصمیم گیری باعث عکس العمل به موقع و سریع می گردد و در نتیجه کار باورپذیر می گردد.

مژده ذکریاپور در حاشیه دوازدهمین نشست تخصصی انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان با عنوان دست ها و بازی دهی عروسک در نمایش، در گفت و گو با وبلاگ ماشین، اضافه نمود: اولین و مهم ترین وظیفه یک عروسک گردان را حل شدن در وجود عروسک نمایشی است.
وی با بیان اینکه تمام تعریف عروسک گردانی در این جمله خلاصه می گردد که بازی دهنده جان و وجود خود را در عروسک ببیند و به قدری این ارتباط نزدیک باشد که گویی عروسک گردان در جلد عروسک فرو رفته است، اظهار کرد: تمرکز، قدرت تصمیم گیری و تجسم سه ویژگی مهم یک عروسک است و یک عروسک گردان پیروز باید تمرکز بالایی در اجرا داشته باشد، یعنی روی صحنه هیچ چیز به جز عروسک و صدایش را نبیند و نشنود.
این عروسک ساز و عروسک گردان اظهار داشت: حواس یک عروسک گردان باید تماما متوجه وجود عروسکش باشد و در واقع روح عروسک خود باشد و به هیچ چیز دیگری اعم از مخاطب و عروسک گردان ها و... توجه نکند.
وی ویژگی بعدی عروسک گردانی پیروز را قدرت تصمیم گیری و عکس العمل سریع بازی گردان دانست و مطرح کرد: عکس العمل به موقع در عروسک گردانی مثل رانندگی پیروز است. یعنی همان طور که راننده تمام حواسش به رانندگی است و گوشه چشمی به جاده دارد، با حواس جمع تصمیم می گیرد و عکس العمل مناسب انجام می دهد.
ذکریاپور با اشاره به اینکه در عروسک گردانی، قدرت تصمیم گیری باعث عکس العمل به موقع و سریع می گردد و در نتیجه کار باورپذیر می گردد، اعلام کرد: تجسم اصل بسیار مهم در بازی دهندگی عروسک نمایشی است و عروسک گردان پیروز قدرت تجسم بسیار قوی دارد.
وی ادامه داد: برای پیروزیت در عروسک گردانی باید قدرت تجسم خود را تقویت کنیم یعنی حالت ها و حس ها را تمرین کنیم، به خاطر بسپاریم و از هم تفکیک کنیم؛ وقتی عروسک غمگین می گردد فرم سرش تغییر می نماید و حالت غم را القا می نماید درست مثل آدم ها وقتی غمگین اند. در واقع قدرت تجسم و شناخت درست عکس العمل ها و احساسات یک عروسک گردان است که به وسیله حرکت دادن به یک عروسک نقش او را باورپذیرتر می نماید.
ذکریاپور در ادامه به استفاده از دست ها و بازی دهی عروسک در نمایش اشاره نمود و اضافه نمود: یک طراح عروسک یک شخصیت کلی از آن نقش طراحی می نماید و یک عروسک ساز آن را می سازد و برای نشان دادن احساسات مختلف باید بازی گردان تجسم قوی و خوب داشته باشد یعنی حس ها را درون خود تجسم کند و به وسیله دستهایش حواس را به درستی در حرکات عروسک نمایش دهد و حس آن نقش و صحنه و نمایش را به درستی به مخاطب القا کند.
این مدرس عروسک سازی افزود: گاهی از اشیا بی جان بعنوان یک عروسک استفاده می گردد. در این صورت ممکن است استفاده از خصوصیت ظاهری یک شی آن را به یک عروسک بدل کند.
ذکریاپور با اشاره به اینکه اجرای درست رفتار یک موجود زنده چه انسان و چه حیوان معرف آن موجود در ذهن مخاطب است و نشان دادن نکات رفتاری درست، عروسک گردانی را پیروز می نماید، اظهار کرد: جای عروسک گردان باید راحت باشد و حرکات اضافه نداشته باشد، پشت صحنه نیز نباید ازدحام بیخودی داشته باشد.
وی در انتها گفت: مدت زمان منطقی نمایش، عمودی بودن دست عروسک گردان، بسته به صحنه اجرا، بالا یا پایین نرفتن عروسک از خط فرضی زمین، شمرده و واضح صحبت کردن گوینده عروسک از جمله نکاتی است که باید به ان توجه ویژه ای کرد.
منبع: خبرگزاری ایسنا