کود ارگانیک از گیاه آزولا به همت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ساخته شد

به گزارش وبلاگ ماشین، آرمان محمودی، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران پیروز به ساخت کود ارگانیک از گیاه آزولا در آزمایشگاه سیستماتیک دانشکده علوم پایه شد.

کود ارگانیک از گیاه آزولا به همت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ساخته شد

محمودی، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه وبلاگ ماشین، با اشاره به این که آزولا یا سرخس آبی، گیاهی مهاجم است که در هم زیستی با جلبک سبز آبی می تواند به حیات موجودات آبی و حتی دیگر گیاهان و مزارع آسیب بزند گفت: محل رویش اصلی این گیاه را در کشور فیلیپین است که از آن کشور وارد ایران شده و در سال های گذشته، موجب زیان دیدن کشاورزان و محیط زیست ایران شده است.

وی در ادامه با بیان این که گیاه آزولا در دهه 60 با هدف تولید کود ازته به صورت طبیعی وارد ایران شد و در کوتاه ترین زمان ممکن با ریشه های نازک و درهم تنیده اش همانند فرشی عمده اکوسیستم های آبی شمال کشور را پوشاند، سرعت تکثیر این گیاه را از بارزترین خصوصیات آن دانست که با پهن شدن در سطح آب، مانع رسیدن نور خورشید و اکسیژن می شود و باعث ایجاد خفگی یا سرشار سازی اکوسیستم می شود و برای اکوسیستم های آبی مضر است.

محمودی با تاکید بر این که روش های مقابله با این گونه گیاهی، سال ها است که در کشور در حال اجرا است و در جدیدترین اقدام، محققان دانشگاهی پیروز به تولید کود ارگانیک از این گیاه شده اند، پارامتر های مهم در کود ها را نسبت کربن آلی به ازت مطرح نمود که در کود مطلوب و استاندارد باید زیر 10 باشد و مقدار آن در کود ارگانیک تولید شده، 7.5 است. ترکیبی که علاوه بر صفات مطلوب شیمیایی، از صفات ارزشمند فیزیکی هم برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در ادامه با اشاره به این که برای تهیه این کود، ترکیبی از آزولا و گیاهان بومی استفاده شد، گفت: در گام بعد این کود ارگانیگ برای پرورش 4 نوع گل زینتی متنوع استفاده شد، حفظ ظرفیت بالای نگهداری آب و کمک به جذب عناصر کم مصرف و پرمصرف از ویژگی های دیگر این کود می باشد.

وی یادآور شد: قیمت تمام شده این کود گیاهی، یک چهارم نمونه های وارداتی موجود در بازار است و علاوه بر پرورش گل و گیاهان زینتی، برای پرورش محصولات صیفی و زراعی و باغی نیز قابل استفاده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کود ارگانیک از گیاه آزولا به همت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کود ارگانیک از گیاه آزولا به همت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید